Bli bedre kjent med Norges geologi

Geolog Øystein J. Jansen fra Universitetsmuseet har vært med på å lage 4 flotte TV-program om Norges geologi sammen med folk fra NRK. Nå har du muligheten til å se disse programmene på ny eller kanskje du vil friske litt opp på geologikunnskapene dine.

Da Norge lå syd for ekvator

Vi skal ut for å finne geologiske spor fra den gang Norge lå syd for ekvator. På ferden fram til i dag har det skjedd dramatiske ting. Hvordan kan det ha seg at vi finner spor av hav i 1300 meters høyde? Geolog Øystein J. Jansen tar oss med fra fjord til fjell og viser oss sporene du selv kan finne, du må bare vite hva du skal lete etter.

Norges eldste fjell

Øystein J. Jansen er en entusiastisk geolog med sans for gammel stein. Han legger i dette programmet ut på et geologisk eventyr, på jakt etter de eldste fjellene i Norge og spor etter hvorfor landet vårt ser ut som det gjør. Vi er med på en reise som bringer oss til Øst-Finnmark, Vest-Troms og spesielt Lofoten med sine unge former og eldgammelt fjell, mye eldre enn det vi finner i Sør-Norge. (Fra 2010)

Sylan, naturens skattekiste

Øystein J. Jansen er en entusiastisk geolog med gull i hjertet. Nå legger denne mannen ut på nye geologiske eventyr. Denne gang inn i Sylan, en bit av Trøndelag som grenser inn mot Sverige. Her finner han en geologi som forteller en historie.

Myk som stein

Kleberstein er verdens mykeste bergart. Hvordan kunne denne steinen bli byggestein for store bygg som Nidarosdomen, mens det i Europa ble brukt en helt annen stein? Geolog Øystein J. Jansen jakter på historien på Bømlo, Folgefonna, Leka og i Trondheim. (Fra 2015)

Mer digitalt stoff finner du her:

Videodokumentarer fra museet.

Radioprogrammer med museets ansatte.

Virtuelle utstillinger fra verden.

Biter fra Universitetsmuseets historie.

Geolog Øystein Jansen
NRK skjermdumå