Over 30.000 har besøkt museet siden nyåpningen

UiB Aktuelt skrev to uker etter nyåpningen at besøkstallet hadde nådd 15.000. I dag er det over dobbelt så mange som har besøkt oss. Mange besøkende måtte stå i lang kø utenfor museumsbygget for å komme inn. Av sikkerhetsmessige årsaker er det kun tillatt med ca. 750 personer inne på museet til enhver tid.

- Kom gjerne litt senere på dagen i helgene, sier hussjef Eli Hausken. Planleggingsdager er også populære dager for museumsbesøk.

I starten var det koselig kaos både utenfor og i alle utstillingene. En hel generasjon med barn har faktisk aldri vært på museet før. Det fikk de ansatte merke.

- Vi opplevde litt ymse i starten. Det er tydelig at ikke alle er like museumsvante. Nå har vi laget noen ekstra skilt for å informere store og små om generelle regler man bør følge når man besøker museet, sier Hausken.

Det er ikke alle voksne som følger reglene våre heller. Når statsminister Erna Solberg var på besøk, stakk hun hånden sin inn i brugden vår (se bilde). Det er overhodet ikke greit, for den kan bli ødelagt når besøkende tar på den.

- Det var faktisk ikke er problem, før det bildet kom ut i media, sier Hausken.

Slik oppfører du deg på museum med barn

Hvordan oppfører vi oss egentlig på et museum? Snakk gjerne med barna før dere kommer på besøk.

Hvorfor kan vi ikke ta på de gamle glassmontrene og de utstoppede dyrene?

- Alt som er utstilt er verdifullt og kan bli ødelagt. Fingre setter av fingeravtrykk (fett) som kan skade glassmontrene som museet skal passe på for alltid, sier formidlingsleder ved Universitetsmuseet Kari Årrestad.

Ikke løp, bruk innestemme og ikke spis eller drikk i utstillingene. Det finnes egne rom og plasser hvor man kan få i seg en matbit. Museet har også egen café med rimelig barnemeny til de minste.

Den aller viktigste regelen når du besøker oss er at du skal kose deg og få svar på alt du lurer på.

- Ikke vær redd for å finne en kunnskapsvert for å stille spørsmål. Vi er her for dere!

Våre kunnskapsverter har hvite frakker og er å finne overalt på museet.

Ikke gjør som statsministeren
FYFY: Statsminister Erna Solberg stikker hånden sin inn i brugden vi har i Hvalsalen.
Camilla Ahamath