Europeisk pris til Universitetsmuseet i Bergen

Universitetsmuseet i Bergen vant høythengende europeisk museumspris for måten de tar i mot publikum på.

Universitetsmuseet i Bergen, Naturhistorie vant prisen "THE PORTIMÃO MUSEUM PRIZE FOR WELCOMING, INCLUSION AND BELONGING". Prisen får de for sitt publikumsarbeid, og måten de bidrar til samfunnet.

– Dette er en anerkjennelse av arbeidet UiB og Universitetsmuseet gjorde både i rehabiliteringen av Museplassen 3 og i utviklingen av nye utstillinger. Universitetsmuseets satsing på forskningskommunikasjon har gitt et universitetsmuseum av høy internasjonal standard som vi kan være stolte av, sier museumsdirektør Kari Loe Hjelle.

UiB-rektor Margareth Hagen er glad for annerkjennelsen.

– Dette er en stolt dag for Universitetet i Bergen. Universitetsmuseet er tett knyttet til universitets identitet. Ikke bare er det universitetets forløper, men i dag er det også en av våre viktigste arenaer for forskningskommunikasjon. Museet gir oss en unik mulighet til å møte samfunnet rundt oss. Samtidig er det mer enn en formidlingsarena. Det er også en viktig aktør for forskning og forvaltning, sier hun.

I sin begrunnelse for tildelingen skriver juryen blant annet:

Museet har sterke bånd til institusjonen det tilhører. Med alle sine utstillinger, oppfyller museet på en glimrende måte sin sosiale funksjon og demonstrerer hvordan et universitet kan dra nytte av sitt museum for å bidra til samfunnet ved å formidle kunnskap med en entusiastisk deltakelse fra publikum, som tydelig føler seg veldig velkommen i dette museet.

Også i 2021 fikk museet annerkjennelse for rehabiliteringen og videreutviklingen av Universitetsmuseet, Naturhistorie. Da ble universitetsmuseet kåret til «Årets museum i Norge» av Norges Museumsforbund.

– I en tid der vi ser økt skepsis mot forskningsbasert kunnskap, er Universitetsmuseets satsing på forskningskommunikasjon en viktig strategi for Universitetet i Bergen for å gi tilbake til samfunnet og tilrettelegge for kunnskapsbaserte avgjørelser, sier avdelingsleder for forskningskommunikasjon ved Universitetsmuseet, Eli Hausken.

Hun mener at det er unikt at Universitetsmuseet ikke bare formidler kunnskap, men også viser frem selve forskningsprosessen til publikum.

Det er Europarådets museumsforum som deler ut museumsprisene.

Nøkkelinformasjon

• Grunnlagt 1825
  • Norges eldste museumsbygg
  • 200 ansatte
  • 4,5 millioner objekt i samlingene + levende samlinger
  • 10 bygg
  • 30.000 m2

THE PORTIMÃO MUSEUM PRIZE FOR WELCOMING, INCLUSION AND BELONGING

As all areas of the world grow increasingly interdependent and intertwined, and as Europe and the individual nations and regions within Europe grow increasingly diverse, the obligations increase correspondingly for museums to include and welcome all visitors, across class, gender, race, ethnicity, age, education or other differences in background.

Introduced for the first time in 2019, the Portimão Museum Prize for Welcoming, Inclusion and Belonging is sponsored by the Municipality of Portimão and celebrates a friendly atmosphere of inclusion, where all elements of the museum, its physical environment, its human qualities, its displays and public programmes, contribute to making everyone feel they are valued and respected and belong in the museum.

The jurys reasoning:
"It is a museum that combines innovative, open minded, dialogic presantations which refelect on what the new missions and visions of a University museum should be. With all its exhibitions and services, it fulfills brilliantly its social function and demonstrates how a university can benefit to serve society."

Presseinformasjon

Kari Loe Hjelle, Direktør

Eli Hausken, Avdelingsleder for forskningskommunikasjon

Pressefoto.

Museumsdirektør Kari Loe Hjelle
Museumsdirektør Kari Loe Hjelle. Foto/ill.: Silje Katrine Robinson
Avdelingsleder for forskningskommunikasjon, Eli Hausken.
Avdelingsleder for forskningskommunikasjon, Eli Hausken. Foto/ill.: Silje Katrine Robinson
prisvinnere
Avdelingsleder Eli Hausken og museumsdirektør Kari Loe Hjelle under lørdagens prisutdeling i Tartu, Estland
Åshild S. F. Thorsen