Middelalderens kirkekunst endelig mellom to permer

Tirsdag denne uken ble en ny katalog om Middelalderens kirkekunstsamling ved Universitetsmuseet i Bergen lansert.

Boken som presenterer 100 utvalgte mesterverk er skrevet av professor Justin Kroesen og kunsthistoriker Stephan Kuhn, med bidrag av Henrik von Achen og Alf Tore Hommedal. På lanseringen tirsdag som ble strømmet på Facebook ( https://fb.watch/aLPxlDog-3/) fikk museumsdirektørKari Loe Hjelle, rektor Margareth Hagen og biskop Halvor Nordhaug overlevert de første eksemplarene på henholdsvis norsk, engelsk og tysk – som rettmessige etterfølgere av museumsgrunnleggerne W.F.K Christie og biskop Neuman som for snart 200 år siden startet arbeidet med å bygge opp den omfattende av samlingen.

Samlingen av middelalderens kirkekunst ved Universitetsmuseet i Bergen er blant de fineste i sitt slag i Europa, og er en relativt ukjent skatt både lokalt, nasjonalt og internasjonalt, noe den vakre katalogen tar sikte på å rette opp.

Fra venstre Justin Kroesen, Stephan Kuhn, Kari Loe Hjelle, Margareth Hagen og Halvor Norderhaug.

Fotos: Adnan Icagić

Middelaldrende kirkekunst mellom to permer
Middelalderens kirkekunst endelig mellom to permer. Fra venstre Justin Kroesen, Stephan Kuhn, Kari Loe Hjelle, Margareth Hage og Halvor Norderhaug.
Foto: Adnan Icagic