Ordbokprosjekt om havpattedyr klar for publisering

Marine Lexicon-initiativet er i mål med sitt tverrfaglige ordbokprosjekt; Nå er alt klart for den store avdukingen.

Prosjektet tok sikte på å presentere ord og termer som navngir sjøpattedyr på tvers av de mange europeiske språkene, deres historiske bruk de siste 2000 årene, samt menneskets oppfatning av dem. Mytologiske sjødyr, sjømonstre og andre kuriositeter fra havene og kysten vil også bli inkludert.

- Det er det historiske som har trigget meg i dette prosjektet. Våre historiske data kan fortelle oss mye om datiden, sier professor Anne Karin Hufthammer ved Universitetsmuseet i Bergen.

Den 20. mai er forskerteamet klar for avduking gjennom et online arrangement. Synonymordboken vil bli presentert i en online open access-database, slik at forskere og publikum kan søke i det virkelige hav av muligheter som er det europeiske vokabularet om sjøpattedyr.

Les mer om prosjektet her: Tverrfaglig prosjekt publiserer synonymordbok om havpattedyr

- Alle som ønsker vil få mulighet til å se arrangementet, sier forsker Liselotte Takken-Beijersbergen ved Universitetsmuseet.

Dette skjer i et online evenement på 20. mai, kl. 15 norsk tid (på programmet og på posteren står kl14, portugisisk tid):

Online eventarrangement.

Prosjektet er et resultat av samarbeidsprosjektet COASTARK som ble finansiert gjennom EU- programmet COST.

Direktelenke til arrangementet finner du her.

Lenke til ordboken finner du her.

Om Marine Lexicon

Marine Lexicon er et samarbeidsinitiativ mellom Portugal og Norge

Prosjektet er finansiert av EEA Grants og CHAM - Center for the Humanities, med sikte på å bygge en tesaurus av europeiske vanlige navn på havpattedyr (hvaler, seler og sjøløver og sjøkyr), symbolsk elementer (sjømonstre, hybridvesener, folklore skapninger) representert i den tidlige moderne tid (15.-18. århundre) og stedsnavn knyttet til utnyttelse av marine pattedyr.

Teamet bak er: Christina BritoJoana Baço, Nina VieiraPatrícia Catarina Sanches de CarvalhoAna Catarina Abrantes Garcia, Anne Karin HufthammerLiselotte Takken Beijersbergen, Vera Schwach.

Marine Lexicon-programmet
AVDUKING: Den store «avdukingen» av synonymordboken vil bli presentert i en online open access-database den 20. mai kl. 15 norsk tid (på programmet og på posteren står kl14, portugisisk tid.)
Marine Lexicon-initiativet
Marine Lexicon-plakat
UTGIVELSE: Teamet bak prosjektet er portugisiske og norske forskere: biologer, arkeologer og historikere, som samler, tolker og presenterer ord og uttrykk som omhandler sjøpattedyr i en nettbasert åpen database. Foreløpig vil en synonymordbok med ord og uttrykk fra 10 språk, inkludert gamle versjoner av de respektive språkene, bli inkludert; fem sør europeiske og fem nord-europeiske. Alle er språk fra land og regioner med kystlinje.

Marine Lexicon-initiativet