Årets store hagefest byttet ut med «korona-hagefest»

Bergen botaniske hage på Milde har de siste årene arrangert en stor hagefest i august eller september hvor hundrevis av gjester har deltatt. I år blir det ikke slik, men som et alternativ har vi laget en «korona-variant» av hagefesten.

- Hva tenker dere om en korona-variant av den store hagefesten?

- Vi har avlyst mange små og store planlagte arrangementer denne sesongen. Hagefesten i Botanisk hage er et av høydepunktene gjennom året og i 2020 vi hadde sett frem til å sette fokus på Fremmede arter og hvordan vi som hageeiere skal håndtere dette aktuelle temaet, iser formidler Siri Jansen ved Universitetsmuseet.

Helt frem til for to uker siden tenkte vi at vi må avlyse Hagefesten for vi kan ikke samle 300-400 mennesker selv om de spres utover i hagen og over en tidsperiode på flere timer.

- Men så tenkte vi; hva om vi lager mange så omvisninger i de ulike hagerommene og ber folk melde seg på i forkant. Da har vi kontroll på mengden folk og vi klarer gjennomføre med gode smittevernstiltak. Slik blir det; vi legger opp til 5 tematiske vandringer med 20 personer i hver gruppe, høytlesning for 10 barn 3 ganger og papirkurs for 10 personer 3 ganger, sier Jansen.

På den måten gir Universitetsmuseet et godt, faglig tilbud til en begrenset publikumsgruppe, uten å måtte avlyse.

- Kanskje får vi filmet litt av arrangementet og delt det med flere på sosiale medier – vi får se, sier Jansen.

Søndag 30. august blir det en litt annerledes hagefest i Botanisk hage. Du kan lese mer om hagefesten her eller finne arrangementet på Facebook

Vi har aktiviteter/omvisninger som krever påmelding i forkant. På denne måten har vi kontroll på
hvem som er med og vi slipper vi å avlyse hagefesten helt. Meld deg på hagefesten her!

Tematiske vandringer

Det blir fem tematiske vandringer i ulike hagerom, alle med start kl 12:
Kjøkkenhagen, Humlevandring, Japanhagen, Fremmede arter og Fjellhagen.

I hagebiblioteket kan barn delta på høytlesningsstund med fokus på trær, eller ta en titt på bøkene
vi har med oss. Det er et begrenset antall plasser, derfor kreves det påmelding. Du kan velge mellom
følgende tidspunkt: kl 12:15, 12:45 eller 13:15.

Hos PlanteLiv i kjelleren på Lønningen lystgård får du se hvordan man lager resirkulert papir med
plantemateriale, og vi demonstrerer japansk marmoreringsteknikk/Suminagashi.
Du kan velge mellom følgende tidspunkt for papirkurs: kl 12:15, 12:45 eller 13:15

PopUp kafé med Lisa fra Icookkitchen vil være på plass midt i hagen.

Arrangementet er gratis.

Velkommen!