Artikkel

Tyveri i Botanisk hage på Milde

Tirsdag 26. mai oppdaget ansatte ved Botanisk hage på Milde at en japansk lykt var forvunnet fra hagen. - Dette er andre gang den er blitt stjålet, sier seksjonsleder Berit Gehrke ved Universitetsmuseet.

Lykten som er stjålet er en lykt kalt «Misaki gata». Den stjålne lykten stod ved parkeringsplassen til Botanisk hage på Milde. Den japanske lykten «Misaki gata» er et originalt produkt i granitt fra Japan.

- Verdien er mye høyere enn en kopi som kan kjøpes i Norge. For å erstatte den må den bestilles fra Japan. En tilsvarende ny lykt vil koste, men originalen er borte og kan ikke erstattes, sier Gehrke.

Stjålet for andre gang

Det er ikke første gang Universitetshagene opplever tyveri. "Misaki gata"-lykten ble stjålet fra samme sted høsten 2016. Lykten er ifølge seksjonslederen veldig tung og det trengs to personer for å transportere den. I tillegg var lykten støpt fast i et steinfundament.

Flere tyverier

Det er ikke bare lykter og fast inventar som blir stjålet fra Universitetshagene. Flere planter har blitt stjålet fra Arboretet, bare det siste året.

Universitetsmuseet skulle ønske det var unødvendig å måtte sikre samlingene ytterligere på grunn av tyveri. Universitetshagene er et åpent og offentlig tilbud til alle, basert på tillitt. Universitetshagene er avhengig av årvåkne naboer og et publikum som bryr seg om hagene.

- Universitetshagene står under publikums beskyttelse og vi håper at denne informasjonen kan virke preventivt, sier direktør Henrik von Achen.

Les mer om Universitetshagene her - Besøke hagene

Om Japanhagen

Japanhagen på Milde ble bygget i perioden 2005-08, og inneholder elementer fra japansk hagetradisjon, slik som broer, lykter, grushage, mosehage og tepaviljong. Mange planter med asiatisk opphav trives godt i norsk klima, og hagen har et stort utvalg av planter fra Japan. Hagen er tegnet av den anerkjente landskapsarkitekten Haruto Kobayashi.

"Misaki gata"-lykten hører til Oki-gata gruppen, en lyktetype uten bein og med flammehuset stående rett på bakken.  Den er ofte plassert på steiner og strandgrus og representerer en varde som et navigasjonspunkt i hagen.

Foto:

Hovedbilde/Collage: En "Misaki gata"-lykt som er identisk den lykten som ble stjålet tirsdag 26.mai fra Botanisk hage på Milde og steinfundamentet som den stjålne lykten var støpt fast i. Foto: UiB

Bilde 1: Den forsvunne "Misaki gata"-lykten med lys under en lysvandring i 2012.

Bilde 2: Kart over Botanisk hage på milde.  "Misaki gata"-lykten var plassert ved parkeringsplassen like ved i Japanhagen på Milde.

Pressehenvendelser:

Seksjonsleder Berit Gehrke ved Universitetshagene ved Avdeling for naturhistorie svarer på spørsmål rundt hendelsen og andre tyverier.

Museumsdirektør Henrik von Achen svarer på spørsmål rundt sikkerhet og det institusjonelle.

Andre henvendelser:

Kontakt Formidlingsavdelingen.