Artikkel

Unike skatter fra Norge og Katalonia bragt sammen

For første gang er unike skatter av middelalderkunst fra Norge og Catalonia bragt sammen. Nylig ble utstillingen "Nord i Sud- Medieval art from Norway and Catalonia 1100-1350" åpnet i Vic i Katalonia. Omtalen av utstillingen har vært utelukkende positiv.

- Det er faktastisk

Denne uken fikk utstillingen strålende mediedekning i avisen "Vatican News", som er en informasjonstjeneste levert av Vatikanets avdeling for kommunikasjon. Initiativtaker og professor Justin Kroesen, leder for Kirkekunstsamlingen ved Universitetsmuseet i Bergen er fornøyd med responsen på utstillingen.

- At poenget om Europas kulturelle enhet i middelalder nå ble plukket opp i selveste Vatican, er fantastisk. Jeg må si at jeg ble litt imponert av dette, sier Kroesen.

Her er Facebooksiden til Museu Episcopal Vic, som stadig legger ut nytt stoff.

Unike alterdekorasjoner

Både Norge og Katalonia har bevart en enestående rikdom av middelalderske alterdekorasjoner fra perioden 1100-1350 – malte alterfrontaler, Madonnaer i helgenskap og baldakiner. Lignende kunstverk har forsvunnet nesten overalt ellers som et resultat av fornyelser, reformasjoner og revolusjoner. Den slående likheten mellom kunsten fra Nord og Sør gjenspeiler nivået av religiøs og kulturell enhet som var karakteristisk for Vest-Europa på den tiden. En katalansk reisende på 1200-tallet ville ikke hatt noen problemer med å følge messen i en landkirke et sted i Norge og forstå bildene som ble funnet der.

Her kan du se en video med blant annet fine bilder fra Vik, Hove og Hopestad kirker. Middelalderens kirkekunst overlevde i Catalonia og Vest-Norge - og ble vist på utstillingen Nord&Sud i Vic , Catalonia inntil museet måtte stenge, til erstatning har de lagt ut denne videoen.

En samlende utstilling

Utstillingen "North & South", som har vært vist fra oktober 2019 til januar 2020 i Catharijneconvent-museet i Utrecht i Nederland, bringer sammen gjenstander fra middelalderkunst fra forskjellige museer i Norge (Bergen, Oslo, Trondheim) og Katalonia (Vic, Barcelona). Gjenstander fra Kirkekunstsamlingen ved Bergen Universitetsmuseum inkluderer Røldal messehagel, Madonnaen fra Kyrkjebø, Relikvieskrinet fra Filefjell samt to akvamaniler. Hovedpartnere var Museum Catharijneconvent i Utrecht og Museu Episcopal i Vic i Spania. Seksjon for samlingsforvaltning og konservering ved Universitetsmuseet i Bergen, særlig Camilla Celine Nordby, Hana Lukešová, Alexandra Böhme og Hannah Young var involvert i konservering og transport av gjenstandene. En del av prosjektet er en rikt illustrert katalog på engelsk, nederlandsk og katalansk.

Utstillingen er videreført til Episcopal Museum of Vic (Catalonia), hvor den vises fra 15. februar til 17. mai 2020.

Utstillingen "Nord i Sid"
Justin Kroesen