Arboretets dag - Bergen 950 år

Bergen fyller 950 år i 2020, og dette skal feires gjennom store og små markeringer i løpet av det kommende året.

Universitetsmuseet i Bergen vil selvsagt delta på feiringen av Bergen. Derfor vil vi gjøre Arboretets dag til et enda større arrangement enn det allerede er.

Arboretets dag vil i år ha Bergen 950 år som tema, og arrangementet er et samarbeid med Fana og Ytrebygda kulturkontor i jubileumsåret. Vi vil lage folkefest med underholdning og taler med lokale innslag for byens befolkning i våre vakre, grønne omgivelser.

Ny utstilling og flere aktiviteter

Det blir utstilling om historiske hageplanter, samt tematiske omvisninger. Inviterte foreninger vil ha stands med informasjon. Vi legger opp til aktiviteter som publikum kan delta i, som sangleker eller andre historiske aktiviteter, ansiktsmaling, salg av planter og diverse annet. Det blir kafé i Blondehuset og i tillegg salg fra telt i hagen. Alt dette vil skje i en flott ramme av rhododendronblomstring.

Universell utforming i hagen

Et av våre mål er å lage arrangement som alle byens innbyggere kan delta på. Universitetsmuseet arbeider derfor med å få på plass økonomisk støtte til å gjøre Arboretets dag universelt utformet.

- Vi har sendt inn en søknad til Bergen kommune og håper selvsagt vi får mulighet til å bruke penger på å skaffe riktig underlag og ha god tilgang til alle som ønsker å komme på besøk til oss, sier arrangementsansvarlig Bjørn Moe.

Sammen med et team på Universitetsmuseet jobber det nå med å skaffe god underholdning, planlegge ny planteutstilling og organisere det praktiske.

- Vil at alle skal komme

Universitetsmuseet har en utfordring med antall parkeringsplasser ved Arboretet og de botaniske hager på Milde. For at alle skal kunne komme seg til Arboretet jobbes det med å skaffe alternativ skyss til Arboretets dag.

Universitetsmuseet arbeider med å få på plass programmet og vil legge ut siste nytt så snart det er klart.

Les mer om arrangementet og følg med på oppdateringer i programmet her - Arboretets dag - Bergen 950 år

Arboretets dag
UiB
Bergen 950 år
Universitetsmuseet skal selvsagt delta i feiringen.
Bergen kommune