Snik deg rundt på museet i mørket

Finnes det noe bedre enn å snike seg rundt i et mørklagt museum på jakt etter rare spørsmål med lommelykt? Det er en safari i mørket.

Arrangementet "Natt på museet" er endelig tilbake på Universitetsmuseet, naturhistorie. "Natt på museet" har alltid vært veldig godt likt av publikum. Før museet gjenåpnet i oktober 2019 var det mange som sendte meldinger til Universitetsmuseet for å spørre om "Natt på museet" kom tilbake i programmet. 26 - 27. februar kan du oppleve "Natt på museet" igjen eller for aller første gang.

Museet våkner til liv på natten

Det var filmen "Natt på Museet" som fikk museet til å åpne dørene med lysene avslått, for første gang. I actioneventyrkomedien "Natt på Museet" skulle den nyansatte nattevakten på naturhistorisk museum snart oppdage at når de besøkende gikk hjem for kvelden begynte det virkelige eventyret - når museets utstoppede, voksede og vel bevarte beboere våkner til liv. Universitetsmuseet hadde et samarbeid med Bergen Kino i forbindelse med premieren på filmen "Natt på Museet". Dette var i 2007 og den gang kom det 246 besøkende. Arrangementet ble gradvis mer populært blant byens befolkning.

- Antall besøkende økte hvert år fra vi startet opp og i 2013 kom det 1200 personer mellom kl 18-21, sier hussjef Eli Hausken.

Les mer om arrangementet her: Natt på Universitetsmuseet

Verdien av skrekkblandet fryd

Museet oppleves helt annerledes når lyset er av.

- Se for deg glassøyne, glass med sprit og krystaller som glitrer i mørket. Folk ser objekter og detaljer de ikke legger merke til når lyset er på. Vi ser at dette arrangementet gir en svært taktil opplevelse for publikum. Det er nesten som om de besøkende endelig kan få ta på de sårbare og fredete gjenstandene med lyset fra lommelyktene sine, forteller Hausken.

Museet ønsker å la foreldre selv avgjøre om barnet deres er klar for å besøke museet på kveldstid i mørke. Ved konkrete henvendelser svarer museet at arrangementet passer for barn i skolealder.

- Man skal ikke undervurdere verdien i litt skrekkblandet fryd og erfaringsmessig så er det godt for de aller minste å ha en voksen hånd å holde i, også fordi det kan være det er mange folk i bygget. Vi synes at arrangementet passer fra fire år og oppover, sier Hausken.

Ta med egen lommelykt

- Hva kan besøkende forvente denne gang? Hva er nytt av i år?

- I år er alt nytt! Nye utstillinger, nytt gammelt bygg, nye lyder og ikke minst mange underlige spørsmål som ligger gjemt rundt omkring i bygget, sier hussjefen entusiastisk.

Alle som fullfører rebusen vår får premie.  Husk egen lommelykt!

Arrangementet har begrenset antall billetter. Det er ikke mulig å kjøpe billetter i døren.

Billetter kan kjøpes her - Natt på Universitetsmuseet

Gjenåpning av museet