Arrangement

Universitetsmuseet, Naturhistorie

Muséplassen 3

5007 Bergen

Detaljbilde av soyaplate, søyafrukt og balder
Berith Gehrke

I løpet av de siste 100 årene har soyabønner blitt et allestedsnærværende produkt i det moderne forbrukersamfunn.
De er ingrediens i dyrefôr, så vel som mange matvarer og forbruksvarer. Dagens verdensomspennende soyaproduksjon ligger på rundt 385 millioner tonn per år. Dette er halvparten av det som produseres av andre matvarer som hvete og ris, som er basismat for mennesker (som det produseres henholdsvis 780 og 755 millioner tonn av årlig i verden).

Faktisk spiller soya en stor rolle i vårt dagligliv, selv om den konsumeres indirekte. I Norge blir soya blant annet brukt som proteinkilde i laksefôr.

Så hva er egentlig soya?
Hvorfor brukes så mye soya verden rundt? Hvordan har soyahandel blitt så stort? Hvordan ble soyaplanten forandret for dyrking?
På dette arrangementet ønsker vi å formidle soyaens industrielle, ernæringsmessige og landbruksmessige verdi.
Dessuten skal vi sette de politiske og økonomiske båndene knyttet til planten i et historisk perspektiv.

Det er begrensede plasser. Meld deg på her. Gratis inngang.

Oppmøte ved Universitetsmuseet, Naturhistories hovedinngang

Programmet bestå av  presentasjoner på 20 minutt, pluss tid for spørsmål i form av diskusjonspanel etter presentasjonene.

Lett servering.

Deltakere:

• Ines Prodöhl, Professor, historie, Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap og forfatter av boken «Globalizing the Soybean: Fat, Feed, and Sometimes Food, c. 1900–1950», published with Routledge 2023.
  • Berit Gehrke, Dr., seksjonsleder i Universiteetshagene, Universitetsmuseet i Bergen, botaniker. De botaniske hagene har dyrket soya ute i Bergen de siste 2 år.
  • Erik-Jan Lock, Forskningssjef for området Ernæring og fôrteknologi i Nofima, et ledende, norsk matforskningsinstitutt som driver forskning og utvikling innen akvakultur, fiskeri og mat.